Blogpost 11 januari 2017

Het is alweer 2017. Het lijkt wel of de tijd steeds sneller gaat. Maar dat zal wel liggen aan het feit dat ik ouder word en het dagelijks druk heb, "Time flies when you're having fun" :)

De tijd van 'goede voornemens' is begonnen en duurt nog een paar weken. Daarna vervallen de meeste mensen weer in de dagelijkse sleur. De voornemens worden al snel overboord gegooid.

Wil je dit voor zijn, lees dan het volgende artikel zo snel mogelijk, en maak NU een echt een goede start!

Gezonde voeding - top 10

Er bestaan veel lijsten die je vertellen wat 'gezond' eten is. Reclame spotjes spelen daar tegenwoordig ook handig op in en allerlei producten in de supermarkt worden aangeprezen als zijnde 'gezond'. Maar wat is nu eigenlijk gezonde voeding? Welke Ingrediënten zou je in ieder geval in huis moeten hebben? Hier volgt een lijstje van 10 voedingsmiddelen die ik persoonlijk heb uitgekozen uit de vele, al bestaande, lijsten.

1. Broccoli

Broccoli bevat veel vitamine C, ijzer, foliumzuur, calcium en magnesium. Broccoli bevat ook sulforafaan, wat antibacterieel werkt (het doodt bacteriën) en het heeft een positief effect op de bescherming van je lichaam tegen kanker. Deze stof is ook terug te vinden in spruitjes.

2. Amandelen

Amadelen zijn rijk aan biotine, vitamine B2 en E, mangaan, magnesium, fosfor en hebben veel vezels. Hiernaast bevatten amandelen ook enkelvoudige verzadigde vetzuren, de gezonde vet soort. Deze vetten zijn belangrijk om je hart gezond te houden en je cholesterol in balans te houden.

Voor alle noten soorten geldt hetzelfde: eet ze rauw, ongeroosterd en zonder zout.

3. Knoflook

De allicine in knoflook helpt de bloeddruk te verlagen en het verbetert de bloedsomloop en de cholesterol niveaus. Regelmatig gebruik van knoflook verlaagt de kans op hart- en vaatziekten. Knoflook werkt ook antibacterieel en antiviraal, wat je beter bestand maakt tegen verkoudheden.

4. Zoete Aardappel

De zoete aardappel bevat zeer veel gezonde vezels. Ze zijn ook rijk aan caroteen, antioxidanten, ijzer en vitamine B6. Ondanks dat het langer duurt om een zoete aardappel te koken, door de stevigere textuur, zijn deze aardappelen gezonder dan de normale aardappels.

5. Spinazie

Ken je Popeye nog? Popeye at spinazie en kreeg superkracht. Dit ligt niet ver weg van de realiteit, hoewel ik nooit ineens super grote spieren heb gekregen na het eten ervan. Spinazie is goed voor je botten en gewrichten omdat het vol zit met calcium en de chlorofyl (wat voor de groene kleur zorgt) werkt bloedzuiverend.

6. Rode Peper

Rode peper, chili peper en cayenne peper bevatten veel antioxidanten die beschermen tegen hart- en vaatziekten, kanker, vroegtijdige veroudering en gewichtsproblemen. De capsaïcine, wat de hete sensatie veroorzaakt, zorgt ervoor dat de hersenen endorfine gaan produceren, een natuurlijke pijnstiller. Hier krijg je een goed gevoel door.

7. Bosbessen

Bosbessen zijn rijk aan antioxidanten, vitamines, mineralen en 'fytochemicaliën'. "Fyto" betekent 'van een plant', deze stoffen zijn chemische verbindingen die we terug zien in planten. Je lichaam heeft deze niet nodig op dezelfde manier als je vitamines en mineralen nodig hebt, maar ze spelen wel een belangrijke rol in het voorkomen van allerlei ziektes.

8. Groene Bladgroenten

Groene bladgroenten, zoals spinazie, boerenkool en snijbieten, bevatten veel antioxidanten en zijn uitstekende bronnen van vitamine A, B6, C, E en K. Ze leveren ook mineralen zoals selenium, zink, fosfor, foliumzuur, calcium, kalium, mangaan en ijzer. Volgens verschillende wetenschappelijke onderzoeken verlagen deze groenten de kans op suikerziekte.

9. Vettige Vis

Vis, zoals zalm, makreel, forel en haring, bevat veel stoffen die het bloed dunner maken, de bloeddruk verlagen en beschermen tegen hart- en vaatziektes. De ontstekingsremmende stoffen helpen bij menstruatiepijnen en verlichten gewrichtspijnen.

10. Groene Thee

Groene thee en witte thee zijn rijk aan antioxidanten en verlagen het risico op verschillende vormen van kanker. Men (onderzoekers) zegt dat het drinken van minstens 4 kopjes thee per dag de kans op het krijgen van een hartaanval al met 50% verlaagt. Bovendien verlaagt het de kans op een hoge bloeddruk.

Dus...

Hierboven staan al een aantal voedingsmiddelen die gecombineerd een heerlijke maaltijd kunnen zijn. Maar als je nog meer gezond eten wil leren kennen dan zijn er op het internet heel veel websites te vinden met gezonde alternatieven en uitgebreide menus.

Zie gezond eten niet als 'dieet' maar als een nieuwe levensstijl. Gezonde voeding, samen met regelmatige beweging, is gewoon beter voor je lichaam.